Ads Top

Adakah Dibolehkan Mandi Di Kolam Yang Terbuka

Buat mereka yang sukakan laut atau pantai, sudah pastinya berenang merupakan salah satu hobi yang sentiasa dilakukan pada masa lapang.

Sama ada bercuti di pulau atau mandi di kolam, atau mungkin juga air terjun yang bakal dijadikan sebagai tempat rasmi percutian.

Namun, timbul persoalan dalam kalangan wanita – adakah dibolehkan untuk mandi di tempat umum seperti yang dinyatakan jika kolam-kolam yang ada tidak memisahkan ruang antara lelaki dan perempuan?

Dalam kes ini, adalah lebih baik untuk menjaga adab-adab mandi seperti memakai pakaian yang longgar dan tidak mencolok mata.

Aurat itu bukan sekadar untuk ditutup tetapi untuk dijaga. Menjadi tanggungjawab semua terutamanya diri sendiri untuk mencari inisiatif untuk mengawal perkara ini.

Yang paling penting ialah tidak terlalu berteriak dan tahu menjaga adab diri sendiri agar tidak menimbulkan fitnah.

Dalam hadis daripada Abu al-Mulaih al-Hazali, para perempuan dari penduduk Hims atau penduduk Syam pernah menemui Aisyah R.Anha, lalu Aisyah R.Anha berkata:

Maksudnya: “Apakah kamu yang biasa membiarkan wanita-wanita kamu masuk ke tempat permandian (umum)? Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada seorang wanita pun yang melepas pakaiannya di selain rumah suaminya melainkan dia telah mengoyak tirai penutup (rasa malu) antara dia dan Tuhannya.” – (Riwayat Abu Daud, no. 4010, Al-Tirmizi, no. 2803, dan Ibnu Majah, no. 3750)

Penting juga bagi lelaki untuk tidak mendedahkan aurat dan menjaga pandangan agar tidak menimbulkan fitnah.

Walau bagaimanapun, jika wujudnya pilihan dan inisiatif lain, sama ada mandi di kawasan air terjun atau pantai yang agak tersorok adalah lebih baik.

Wallahu a’lam.




No comments:

Powered by Blogger.