Ads Top

Pengarah Indonesia Bakal Arahkan Filem Biopik Hasmah?

Belum pun memulakan penggambaran, filem biopik Hasmah yang bakal menelan belanja RM10 juta, sudah pun kedengaran suara tidak puas hati daripada beberapa anak seni tempatan.

Apatah lagi ada sumber yang sampai ke telinga, filem Hasmah yang mengisahkan figura kesayangan rakyat Malaysia iaitu Tun Dr Siti Hasmah, isteri kepada Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir akan diarahkan pengarah dari Indonesia.

Antara persoalan yang timbul, mengapa pengarah luar yang perlu diambil untuk mengarah filem itu? Apa pengarah kita tak cukup bagus ke?

Tambahan lagi, rakyat Malaysia lebih mengenali peribadi Tun Dr Siti Hasmah berbanding orang luar.

Selain itu, ada ramai lagi pengarah berkaliber tempatan seperti Erma Fatima, Datuk Shuhaimi Baba, Syamsul Yusof malah Aziz M Osman lebih bersesuaian untuk mengarah filem itu.

Pengarah-pengarah tempatan ini sudah membuktikannya dalam karya-karya biopik dan sejarah tempatan.

Ambil contoh, Shuhaimi Baba pernah mengarah filem biopik Tanda Putera, manakala Erma Fatima pula filem Embun dan Aziz M Osman pula filem Leftenan Adnan. Manakala Syamsul pula dalam proses menyiapkan filem sejarah Mat Kilau.

Apa sekali pun, kalau benar filem Hasmah yang bakal dibintangi pelakon seperti Nad Zainal dan Hasnul Rahmat itu boleh ‘hidup’ di tangan pengarah asing, kita tunggu dan lihat apa perkembangannya. – KopiPlanet.com

The post Pengarah Indonesia Bakal Arahkan Filem Biopik Hasmah? appeared first on KopiPlanet.com.




No comments:

Powered by Blogger.