Ads Top

Kawalan Fasa Ketiga PKP Perlu Diperketatkan Supaya Kes Menurun – Dr Noor Hisham

Kawalan pada fasa ketiga Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) perlu dipeketatkan agar penularan Covid-19 dapat dikawal sekaligus menurunkan kes positif jangkitan. (Rujuk minit video 27:12)

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, fasa ketiga PKP yang akan bermula pada 15 April ini merupakan fasa yang penting dan mungkin bakal membuahkan kejayaan.

”Memandangkan kita memasuki fasa yang penting ini iaitu fasa ketiga, kita perlu memperketatkan lagi kawalan kita untuk menurunkan kes.

”Daripada unjuran, kita mungkin akan berjaya sekiranya semua rakyat Malaysia bersama-sama dengan KKM untuk memastikan kita memperketatkan tindakan fasa satu, dua dan fasa ketiga kita dapat berjaya mengurangkan kes,” katanya.

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), perlaksanaan PKP fasa pertama dan kedua seharunya dikekalkan kepada fasa ketiga.

Ini berikutan, terdapat tanda-tanda awal kes berjaya diturunkan melalui pengawalan di kedua-dua fasa berkenaan.

KKM turut menasihatkan orang ramai agar sentiasa melakukan penjarakan sosial dan mengelakkan perhimpunan awam supaya rantaian Covid-19 dapat diputuskan setelah kesemua fasa PKP tamat.

Sumber: Sidang Media KKM

The post Kawalan Fasa Ketiga PKP Perlu Diperketatkan Supaya Kes Menurun – Dr Noor Hisham appeared first on Siakap Keli.




No comments:

Powered by Blogger.