Ads Top

Tari ’19 Aswara Angkat Seni Kebudayaan Malaysia Di Mata Asia

Memasuki tahun ke-10 penganjuran, Festival Tari Antarabangsa 2019 Aswara (Tari ’19 Aswara) kali ini mengangkat tema Renewal Dance in the 21st Century.

Malam Gala Tari ’19 Aswara bakal diadakan pada 19 Oktober ini bertempat di Taman Botani Perdana, Kuala Lumpur.

Menurut Dekan Fakulti Tari Aswara, Norsafini Jaafar, tema itu dipilih bagi menggambarkan situasi masa kini di mana seluruh dunia berhadapan dengan pelbagai cabaran. Namun dalam masa yang sama berjaya mengecapi kejayaan, perkembangan dan kemajuan serta konflik.

“Untuk tahun ini, Festival Tari Antarabangsa akan memperlihatkan penglibatan sebanyak 11 buah universiti dari seluruh Asia bagi menterjemahkan tarian bertemakan Renewal Dance in the 21st Century.

“Pihak Aswara telah memilih 11 universiti ini yang merupakan antara institusi pengajian tinggi terbaik dalam subjek pengkhususan tarian.

“Bagi pasukan Fakulti Tari Aswara, kami telah merencanakan sebuah persembahan tarian yang mempersembahkan warna-warni seni dan kebudayaan masyarakat majmuk Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum agar dapat menonjolkan keunikan negara kita kepada masyarakat luar,” katanya kepada KopiPlanet.com ketika ditemui pada majlis sidang media Festival Tari Antarabangsa 2019 Aswara yang diadakan di Galeri Aswara, Kuala Lumpur semalam.

Majlis itu turut dihadiri Rektor Aswara, Profesor Madya Sahar Sa’di Hashim.

Selain persembahan tarian daripada pelajar universiti, Tari ’19 Aswara turut mengadakan beberapa program lain seperti seminar, meja bulat perbincangan dan masterclass yang turut membabitkan penglibatan alumni Aswara sendiri yang akan berlangsung dari 15 hingga 19 Oktober depan.

Antara universiti yang mengambil bahagian dalam Tari ’19 Aswara ialah Guangxi Arts University dari China, Universitas Surabaya (Indonesia), Sapphire Creation Dance Company (India), Natanda Dance Theatre (Sri Lanka), Nanyang Academy of Fine Arts (Singapura), University of the Philippines (Filipina), Taipei National University of the Arts (Taiwan), Chulalongkorn University (Thailand), Cambodian Living Arts (Kemboja), The Hong Kong Academy for Performing Arts (Hong Kong) dan Korea National University of the Arts (Korea Selatan). – KopiPlanet.com

No comments:

Powered by Blogger.