Ads Top

Benarkah Tidak Boleh Menangis Di Sisi Jenazah?

Dalam kitab Sahih al Bukhari terdapat penerangan mengenai hal ini dan juga dapat kita teladani bagaimana sikap sahabat Rasulullah S.A.W.

تُوُفِّيَتْ ابْنَةٌ لِعُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِمَكَّةَ وَجِئْنَا لِنَشْهَدَهَا وَحَضَرَهَا ابْنُ عُمَرَ وَابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَإِنِّي لَجَالِسٌ بَيْنَهُمَا أَوْ قَالَ جَلَسْتُ إِلَى أَحَدِهِمَا ثُمَّ جَاءَ الْآخَرُ فَجَلَسَ إِلَى جَنْبِي فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا لِعَمْرِو بْنِ عُثْمَانَ أَلَا تَنْهَى عَنْ الْبُكَاءِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ الْمَيِّتَ لَيُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ
فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَدْ كَانَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ بَعْضَ ذَلِكَ ثُمَّ حَدَّثَ قَالَ صَدَرْتُ مَعَ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ مِنْ مَكَّةَ حَتَّى إِذَا كُنَّا بِالْبَيْدَاءِ إِذَا هُوَ بِرَكْبٍ تَحْتَ ظِلِّ سَمُرَةٍ فَقَالَ اذْهَبْ فَانْظُرْ مَنْ هَؤُلَاءِ الرَّكْبُ قَالَ فَنَظَرْتُ فَإِذَا صُهَيْبٌ فَأَخْبَرْتُهُ فَقَالَ ادْعُهُ لِي فَرَجَعْتُ إِلَى صُهَيْبٍ فَقُلْتُ ارْتَحِلْ فَالْحَقْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَلَمَّا أُصِيبَ عُمَرُ دَخَلَ صُهَيْبٌ يَبْكِي يَقُولُ وَا أَخَاهُ وَا صَاحِبَاهُ فَقَالَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَا صُهَيْبُ أَتَبْكِي عَلَيَّ وَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبَعْضِ بُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا فَلَمَّا مَاتَ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ذَكَرْتُ ذَلِكَ لِعَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا فَقَالَتْ رَحِمَ اللَّهُ عُمَرَ وَاللَّهِ مَا حَدَّثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ لَيُعَذِّبُ الْمُؤْمِنَ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ وَلَكِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ لَيَزِيدُ الْكَافِرَ عَذَابًا بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ وَقَالَتْ حَسْبُكُمْ الْقُرْآنُ { وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى } قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عِنْدَ ذَلِكَ وَاللَّهُ (هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَى } قَالَ ابْنُ أَبِي مُلَيْكَةَ وَاللَّهِ مَا قَالَ ابْنُ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا شَيْئًا

Pada suatu hari, anak perempuan Uthman bin Affan meninggal dunia. Dalam ziarah itu Abdullah bin Umar dan Abdullah bin ‘Abbas duduk berhampiran. Setelah mendengar tangisan orang yang hadir, Abdullah bin Umar berkata:

“Kenapa tidak dilarang tangisan itu? Aku pernah dengar Rasulullah bersabda – Sesungguhnya mayat diazab kerana tangisan keluarganya ke atasnya.”

Abdullah bin ‘Abbas yang berada berhampiran Abdullah bin ‘Umar membantah dengan sebuah kisah, ketika kematian ‘Umar. Apabila Umar ditikam, Suhayb R.A menangisinya. Umar menegur Suhayb dengan membaca hadith yang sama di atas.

Setelah ‘Umar meninggal dunia, Abdullah bin ‘Abbas menceritakan hadith yang disebut ‘Umar itu kepada Aishah R.A. Aishah berkata:

“Semoga Allah merahmati ‘Umar, sebenarnya Rasulullah S.A.W tidak berkata demikian – hadith di atas – sebaliknya baginda S.A.W bersabda – Sesungguhnya Allah menambah azab orang kafir berikutan tangisan ahli keluarganya ke atasnya.”

Aishah menambah:

“Cukuplah al-Quran sebagai hujah bagimu (dalam perkara ini kerana Allah berfirman): “Dan (ketahuilah), seseorang pemikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain; (Surah Fatir 35:18)

Seterusnya Abdullah bin ‘Abbas melanjutkan;

Ketawa dan tangisan adalah rasa yang dicipta Allah sebagaimana firman-Nya: “Dan bahawa sesungguhnya, Dia (Allah) lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis; (Surah al-Najm 53:43).”

Periwayat hadith yang menceritakan situasi itu melanjutkan:

“Setelah mendengar penjelasan itu, Abdullah bin ‘Umar tidak berkata apa-apa”

Apa pengajaran mudah daripada hadith ini? Jelas bahawa tidak menjadi kesalahan menangis di atas pemergian seseorang, namun berpada-padalah jangan sehingga menyalahkan takdir dan meratapi hingga melupakan ajal dan maut adalah ketentuan daripada Allah S.W.T.

Pengajaran kedua adalah para sahabat sangat terbuka dalam perbincangan. Mereka saling tegur menegur dengan membawa hujah. Mereka tidak mencerca pihak yang salah sebaliknya mendoakan kebaikan untuk mereka kerana manusia tidak sempurna.

Apabila hujah dibawa, mereka segera senyap tunduk pada hujah. Sewajibnya semangat ini perlu diamalkan oleh para ilmuwan agama.




No comments:

Powered by Blogger.