Ads Top

Ismail Izzani Muncul Dengan Single Baharu Iman, Luahan Penuh Makna & Sarat Mesej Mendalam

Kekal konsisten bereksperimen terhadap muziknya, penyanyi Ismail Izzani tampil mempertaruh lagu baharunya berjudul IMAN yang dilancarkan secara rasmi pada 6 September ini.

Ismail menyifatkan lagu ini cukup besar maknanya secara peribadi. Nuansa yang disuntik jelas lebih berbeza berbanding koleksi diskografinya sebelum ni. Menariknya, dia sudah dapat menjangka IMAN pasti akan mencetus terjemahan berbeza dalam kalangan pendengar. 

Namun secara peribadi, Ismail tertarik kepada konsep keseluruhan lagu itu yang bunyinya agak terkini. Dia juga menampilkan koreografi tarian khas dalam muzik videonya (MV).

“Pembikinan lagu ini ambil masa yang panjang. Apabila saya dengar ‘demo’ pertamanya, saya tidak pasti sama ada saya mahu menyanyikannya.

“Bila dengar lama-lama dan terokai melodinya, buatkan saya teruja. Saya rasa lagu ini sangat segar. 

Mengenai maksud dan mesej lagu ini, Ismail menjelaskan lagu tersebut mengisahkan tentang seorang wanita bernama Iman. Iman menambat hati dan disukai seorang pemuda. Menurutnya, lirik itu sangat istimewa kerana dapat meluahkan makna yang lebih mendalam. 

“Lagu ini ada makna tersirat dan bergantung kepada pendengar bagaimana mereka mahu menerima mesejnya. Saya percaya ramai orang boleh mengaitkannya dengan pengalaman mereka sendiri.

“Kita semua pernah mengalami masa ketika kita sangat mencintai seseorang dan ingin memperbaiki diri daripada kesilapan lalu,” katanya.

Kolaborator yang patut diberi perhatian telah bekerjasama dengan Ismail untuk menghidupkan lagu “IMAN“. Lirik ditulis oleh Joe Flizzow dan komposer lagu tersebut ialah Joe Flizzow, SonaOne, Alexander Oghenetejiri Anidi dan DeeKid.

“Seluruh proses dari demo hingga lagu akhir agak mudah kerana apabila saya menghantar rentak tersebut kepada Joe, dia kembali dengan campuran kasar idea lagu tersebut.

Apabila saya mendengar apa yang mereka lakukan pada rentak itu, saya terkejut dengan bagaimana mereka menggabungkan melodi Melayu dengan beat Afro. Jadi, setelah mendengar demo pertama itu, saya sangat bermotivasi untuk menyiapkan produk akhir,” kata Alexander.

Nama-nama besar yang terbabit itu pun sudah membuktikan Ismail tidak sambil lewa untuk projek lagu ini. Kini ditandatangani di bawah Def Jam Malaysia, dia makin galak mengumpul material karya-karya terbaik untuk dilancarkan kelak. 

“Pengalaman merakamnya sangat seronok. Joe Flizzow dan SonaOne juga membimbing saya dalam banyak aspek. Saya boleh katakan lagu ini adalah antara karya paling mencabar yang pernah saya ada.

“Sebenarnya ada banyak lagu yang saya hendak keluarkan pada masa akan datang. Tapi tunggu dulu sebab saya masih mahu terokai jenis muzik seperti genre dalam lagu IMAN atau genre lain di luar sana,” katanya.

Ismail juga teruja menerima maklum balas daripada peminat muzik setiap kali dia berkongsi karyanya di media sosial termasuk TikTok dan Instagram. Justeru, hasratnya untuk mengeluarkan lebih banyak lagu semakin kuat.

“Saya memang tidak sabar untuk berkongsi lebih banyak muzik saya. Saya pernah membuat persembahan di acara Pinkfish sebelum ini, menyanyikan lagu-lagu yang belum dikeluarkan termasuk IMAN.” katanya. 

Pada 24 September, Ismail Izzani mengadakan acara tandatangan peminat, “The IMANpiano Experience” di UNDEFEATED, TRX. Peminat berpeluang menerima poster yang ditandatangani sambil menikmati activiti tarian yang meriah, di mana mereka dapat menunjukkan bakat mereka sepanjang acara tersebut.

Acara ini memupuk suasana yang ceria dan menyeronokkan, membolehkan peminat berhubung dengan Ismail dan meluahkan kreativiti mereka dengan cara yang tidak dapat dilupakan. 

IMAN” boleh didengari di semua digital platform seperti Spotify, Apple Music, dan YouTube Music sejak 6 September lalu, muzik video juga boleh ditayangkan secara eksklusif di saluran YouTube rasmi Ismail Izzani.

The post Ismail Izzani Muncul Dengan Single Baharu Iman, Luahan Penuh Makna & Sarat Mesej Mendalam appeared first on KopiPlanet.com.




No comments:

Powered by Blogger.