Ads Top

5 Ciri Anda Memiliki Hati Yang Sihat

Memiliki hati yang sihat dan bersih adalah perkara utama yang ingin dicapai. Tahukah anda, hati manusia ada tiga jenis, iaitu hati yang sihat, hati yang sakit dan hati yang mati.

Apa yang dimaksudkan dengan hati yang sihat? Dalam Islam, ia adalah hati yang sentiasa mengingati Allah yang akan membantu menambahkan keimanan kepadaNya.

Bagaimana untuk mengetahui ciri-ciri hati yang bersih dan tenang?

#1 – Tenang Apabila Mengingati Allah

الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّـهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ 

Mafhum: “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah.” Ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah Ar-Rad, 13:28)

#2 – Hati Gementar Apabila Disebut Nama Allah

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّـهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

Mafhum: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada tuhan mereka jualah mereka berserah.” (Surah Al-Anfal, 8:2)

#3 – Berlumba-Lumba Dalam Kebaikan

وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ
أُولَـٰئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُون .وَلَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۖ وَلَدَيْنَا كِتَابٌ يَنطِقُ بِالْحَقِّ ۚ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Mafhum: “Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada tuhan mereka. Mereka itulah orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan dan merekalah orang-orang yang mendahului pada pencapaiannya.” (Surah Al-Mukminun, 23:60-61)

#4 – Tiada Sifat Dengki

وَالَّذِينَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا

Mafhum: “Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kamu dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman.” (Surah Al-Hashr, 59:10)

#5 – Keimanan Yang Sentiasa Bertambah

هُوَ الَّذِي أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَّعَ إِيمَانِهِمْ

Mafhum: “(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada.” (Surah Al-Fath, 48:4)

Kesimpulan

Mengapa kita memerlukan hati yang sihat dan bersih? Hal ini kerana, apabila hati sihat, ia boleh memandu kepada ikhlas dalam melakukan amalan dan menjadikanya seorang muslim yang sentiasa mencintai Allah.

Sumber:
Rumaysho.com

The post 5 Ciri Anda Memiliki Hati Yang Sihat first appeared on Tazkirah.




No comments:

Powered by Blogger.