Ads Top

(Video) COVID-19: KKM Kini Memasuki Fasa Pembendungan Akhir

KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) telah memasuki fasa pembendungan akhir dalam usaha menangani penularan wabak Coronavirus (COVID-19).

Menterinya, Datuk Seri Dr. Adham Baba (gambar kecil) berkata, pembendungan akhir atau late containment bertujuan untuk membendung penularan jangkitan COVID-19 daripada menjadi lebih serius di negara ini.

“Walaupun dalam fasa akhir ini, tetapi pihak kementerian sedang atau telah melaksanakan aktiviti dalam tahap mitigasi.

“Antara langkah-langkah yang diambil adalah telah menjadikan Hospital Sungai Buloh sebagai admitting hospital khusus untuk kes positif COVID-19,” jelasnya dalam satu sidang media di sini hari ini.

Selain itu, Adham menambah, pihaknya turut telah mengenal pasti kapasiti dan kemampuan makmal untuk menjalankan pengesanan jangkitan COVID-19.

“Kementerian juga telah mewartakan pusat-pusat kuarantin di seluruh negara.

“Kita juga telah bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan fasiliti swasta dalam pengurusan kes COVID-19,” jelasnya lagi.

Difahamkan, dalam usaha menangani wabak tersebut, KKM telah bergandingan bersama para doktor dan pakar-pakar perubatan dari pusat rawatan swasta, pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan juga kumpulan tabligh.

Sumber: Kementerian Kesihatan Malaysia

The post (Video) COVID-19: KKM Kini Memasuki Fasa Pembendungan Akhir appeared first on Siakap Keli.




No comments:

Powered by Blogger.