Ads Top

#MusaadahCOVID19 Mula Dijalankan Untuk Meringankan Beban Asnaf Dan Petugas Hadapan

Berikutan dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang telah bermula pada 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) telah menggesa semua agensi di bawahnya untuk membantu meringankan beban asnaf dan petugas hadapan COVID-19.

Agensi-agensi di bawah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) telah memulakan misi di Wilayah-Wilayah Persekutuan dan negeri-negeri lain yang telah dikenal pasti. Misi tersebut digelar #MusaadahCOVID19.

Menurutnya lagi, bantuan kewangan yang disalurkan pada setiap 25hb telah diawalkan dan mula dimasukkan kepada akaun bank penerima secara berperingkat bermula hari ini, 19 Mac 2020 .

Bantuan Kewangan Bulanan Baitulmal Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) ini melibatkan jumlah keseluruhan RM8.94 juta kepada 22 000 asnaf. Ia adalah bertujuan untuk meringankan beban terutamanya bagi mendapatkan barangan keperluan asasi dalam waktu ini.

Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) juga telah menyumbang makanan kepada petugas hadapan COVID-19 di PPUM, Kuala Lumpur tengah hari tadi dengan kerjasama daripada YBhg Datuk Ali Jawahar Ali, Restoran Ali Maju.

#MusaadahCOVID19 ini akan meneruskan misinya sehingga minggu hadapan dan beliau akan memastikan agar semua sumbangan sampai kepada sasaran yang dikehendaki.

Beliau juga menggesa kepada badan-badan korporat melalui program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) untuk turut menyumbang kepada mereka yang memerlukan sepanjang tempoh ini.

Sumber:
Kenyataan Media Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama)




No comments:

Powered by Blogger.