Ads Top

Sambutan Hari Lahir – Antara Tahun Masihi Atau Hijrah

Setiap orang mempunyai dua tarikh lahir – dalam kalendar Masihi dan juga kalendar Hijrah. Selalunya, masyarakat kita akan menyambut hari lahir mengikut kalendar Masihi.

Amat jarang kita mendengar ada golongan yang menyambut hari lahir mengikut kalendar Hijrah. Ia mungkin berlaku kerana keadaan sekeliling yang terikut-ikut dengan budaya barat.

Sedangkan, setiap tahun kita akan menyambut hari kelahiran Baginda SAW mengikut tarikh Islam, iaitu setiap Rabiul Awal.

Jadi, adakah amalan ini menyalahi norma agama kita sebagai umat Islam dan apakah hukumnya jika melebihkan tarikh Masihi berbanding dengan Hijrah.

Sebenarnya tarikh ini sudah lama menjadi isu dan perbincangan netizen, bermula dengan sambutan tahun baru lagi.

Tahun Masihi menjadi rujukan bagi kelahiran Nabi Isa manakala tahun Hijrah merupakan kiraan awal Baginda dan umatnya berhijrah dari Mekah ke Madinah.

Menurut Prof Madya Dr Ramzah Dambul, seroang pensyarah di Universiti Malaysia Sabah (UMS) berpendapat bahawa ia tidak menjadi permasalahan utama sama ada untuk menyambut mengikut tahun Islam atau tidak.

Kita hidup dalam kalangan masyarakat majmuk. Memang menjadi kemestian untuk menegakkan agama Islam dalam setiap perbuatan yang dijalankan.

Namun, tidak perlu menjadikan ia sebagai isu yang besar sehingga menimbulkan pergaduhan dan permaslahan.

Yang paling penting ialah, sejauh mana perkara yang diraikan itu mengikut hukum dan syariat Islam. Tiada guna jika menyambut ulang tahun kelahiran megikut waktu Islam namun masih lagi memasukkan unsur-unsur lalai dan perkara yang tidak patut dilakukan.

Bergantung kepada gaya hidup seseorang untuk menyambut mengikut tarikh Islam atau sebaliknya. Walau bagaimanapun, adalah lebih baik untuk meletakkan tarikh Islam sebagai suatu ingatan juga untuk tarikh-tarikh istimewa anda.

Ia sekurang-kurangnya boleh membantu memartabatkan Islam dengan sedikit usaha kecil itu.

Wallahu a’lam.

Rujukan:
Sambutan Tahun Baru




No comments:

Powered by Blogger.